رنگ پودری چیست

رنگ پودری چیست

رنگ هایی که در دنیای پوشش مورد استفاده قرار می گیرند به دو دسته رنگ مایع و رنگ پودری تقسیم می شوند. در جواب سوال رنگ پودری چیست می بایستی از زوایای مختلف به این سوال پاسخ داد.

  • نحوه تولید رنگ پودری
  • نحوه اجرای رنگ پودری
  • خصوصیات نهایی رنگ پودری
  • مقایسه رنگ پودری با رنگ مایع

رنگ پودری چیست ـ نحوه تولید

رنگ پودری از ترکیب رزین، عامل پخت، فیلر، پیگمنت و مواد افزودنی خاص تولید شده و مواد اولیه به صورت پودر می باشند. این مواد به صورت مذاب با یکدیگر مخلوط گردیده و دوباره به حالت پودر در می آیند. از مهمترین تقاوتهای رنگ پودری با رنگ مایع، در حالت اولیه مواد اولیه، حضور تینر در مواد و نحوه اختلاط مواد می باشد.

رنگ پودری چیست ـ نحوه اجرا

رنگ پودری در همگام اجرا نیز به صورت پودر می باشد. تجهیزات اجرایی و گان های پاشش پودر رنگ را باردار کرده و بر روی سطح فلز باردار شده می پاشند. دمای سطح رنگ به بالای 180 درجه رسانده شده تا ذوب شده و تشکیل فیلم نهایی انجام گیرد. در صورتیکه رنگ مایع با روش های متفاوتی همچون قلمو، غلطک، اسپری هوا، ایرلس و غوطه وری قابل اجرا بوده و بسیاری از رنگهای مایع در دمای محیط نیز خشک می گردد.

رنگ پودری چیست ـ خصوصیات نهایی

رنگ پودری دارای خواص فیزیکی مکانیکی بسیار مناسبی بوده و قابلیت اجرا در ضخامت های بالا را بدون داشتن شره دارا می باشد. این نوع رنگ از لحاظ ظاهری نیز می تواند متنوع بوده و به صورت چرمی، چکشی، سنباده ای، کروکودیلی، متالیک و ... تولید و اجرا گردد.

رنگ پودری چیست ـ مقایسه رنگ پودری با رنگ مایع

روش دیگری که در جواب رنگ پودری می توان به آن استناد نمود، مقایسه کیفی رنگ مایع و پودری است که در بخش مزایا و معایب رنگ پودری به آنها اشاره شده است.

نویسنده مقاله: مجتبی زینال